×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

روستازاده ای که بزرگترین دشمن چین است/ رئیس جمهور جدید تایوان را بشناسید/ آیا جنگ چین و تایوان قطعی است؟

به گزارش خبر فوری، روز شنبه، لای چینگ ته، ۶۴ ساله، معاون فعلی رئیس جمهور تایوان، از طرف حزب حاکم دموکراتیک مترقی (DPP)، در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد و  بعد از پیروزی، توانست رئیس جمهور بعدی تایوان شود.

لای در یک گردهمایی پس از پیروزی خود به هزاران طرفدار خود گفت: انتخابات به جهان تعهد مردم تایوان به دموکراسی را نشان داد …  امیدوارم چین بتواند این مساله را درک کند. لای، که مدت‌ها با خشم پکن به خاطر حمایت از حاکمیت مستقل تایوان روبرو بوده است، به عنوان رئیس‌جمهور جدید گفت که “مسئولیت مهمی برای حفظ صلح و ثبات در تایوان” دارد و متعهد شد که گفت‌وگو با چین را بر اساس اصول دموکراتیک و اصل برابری دنبال کند.

او پیش از سخنرانی پیروزی خود به خبرنگاران گفت: ما همچنین مصمم هستیم تایوان را در برابر تهدیدات و ارعاب مداوم چین حفظ کنیم.

پکن تحت رهبری شی جین پینگ، مقتدرترین مقام ارشد چین در دهه های گذشته، فشار دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی خود را بر تایوان افزایش داده است. چین تایوان را بخشی از سرزمین خود می داند، این در حالی است که غرب بر استقلال تایوان از چین تاکید دارد.

تنش‌ها در سراسر تنگه تایوان از سال ۱۹۹۶ تا کنون افزایش یافته است. در سال ۹۶، نخستین انتخابات آزاد تایوان برگزار شد. این اتفاق باعث شد چین که تایوان را بخشی از سرزمین خود می داند، موشک‌هایی را به آب‌های سواحل تایوان شلیک کند. برای لای، که در آن زمان یک پزشک جوان در بیمارستانی در شهر تاینان بود، بحران موشکی سال ۹۶ به «لحظه ای تعیین کننده» تبدیل شد.

روستازاده ای فقیر که به بزرگترین دشمن چین بدل شد

لای ورود خود به سیاست را “سفری غیرمنتظره” خواند. لای که در یک‌ خانواده فقیر در یک روستای معدنی در نزدیکی سواحل شمالی تایوان بزرگ شده، از کودکی آرزوی پزشک شدن داشت. او پنج خواهر و برادر داشت و مادرش آنها را به تنهایی، با کارگری بزرگ کرد. پدرش که کارگر معدن زغال سنگ بود، در یک حادثه جان باخت. لای در آن زمان نوزاد بود. او در ماه مارس سال گذشته در مراسمی گفت: «اما یک روز ناگهان متوجه شدم، بزرگترین دارایی پدرم برای من این بود که خانواده‌ام فقیر هستند. با بزرگ شدن در چنین خانواده‌ای، بالغ‌تر شدم و قدرت اراده و شجاعت بیشتری برای غلبه بر مشکلات به دست آوردم.»

لای پس از گذراندن دوره لیسانس در رشته طب فیزیکی و توانبخشی، به دانشکده پزشکی تاینان رفت. او چند سالی به عنوان پزشک در تاینان فعالیت کرد تا اینکه یکی از اعضاء محلی حزب DPP به او مراجعه کرد. او از لای که پزشک محبوب شهر بود، خواست تا به یک سیاستمدار حزب دموکراتیک ترقی خواه کمک کند تا در انتخابات محلی تاینان پیروز شود.

این اتفاقات در سال ۱۹۹۴ رخ داد، کمتر از یک دهه پس از اینکه حزب DPP برای اولین بار از جنبش دموکراسی تایوان که علیه حکومت حزب کومینتانگ (KMT) فعالیت می کرد، بیرون آمده بود.

در جریان جنگ داخلی تایوان، ده‌ها هزار تن از مخالفان سیاسی کشته یا زندانی شدند. جریان DPP توسط بسیاری از کهنه سربازان و مخالفان کومینتانگ تشکیل شد.

لای به حزب DPP علاقه داشت و موافقت کرد که به پیروزی اعضاء این حزب در انتخابات محلی کمک کند، اما نامزد مورد نظر او و حزب در پایان انتخابات شکست خورد. یک سال بعد، برخی فعالان دموکراسی خواه از لای دعوت کردند تا به DPP بپیوندد و برای انتخابات مجلس نامزد شود. او در ابتدا این ایده را رد کرد چون دوست داشت به طبابت ادامه دهد، اما دوستان سیاسی او حاضر به اصرار خود ادامه دادند. ماه‌ها بعد، بحرانی جدید در تایوان شعله‌ور شد. چین چند موشک به سمت تایوان شلیک کرد و میان دو کشور تنش ایجاد شد. این مساله لای را متقاعد کرد که به طور جدی وارد سیاست شود‌.

اختلافات با چین به اوج خود می رسد

قبل از انتخابات، چین تمایل خود را برای جلوگیری از پیروزی لای و حزبش پنهان نکرد. مقامات چینی مکرراً انتخابات اخیر را انتخاب بین «صلح و جنگ» توصیف کرده  و از لای به دلیل ایجاد «تقابل و درگیری منطقه ای» انتقاد کردند. لای که عضو جناح رادیکال تر حزب دموکراتیک ترقی خواه است، زمانی حامی آشکار استقلال تایوان بود و این خط قرمز پکن به حساب می آید. با بالارفتن درجات لای در دولت تایوان، دیدگاه‌هایش معتدل تر شد. با این حال، چین هرگز او را به خاطر اظهارات شش سال پیش که در آن خود را “کارگری برای ساخت استقلال تایوان” توصیف کرد، نبخشید.

لای اکنون خود را مدافع وضعیت فعلی دانسته و اعلام کرده که “تایوان در حال حاضر یک کشور مستقل است” و بنابراین، “هیچ برنامه یا نیازی” برای اعلام استقلال وجود ندارد. این موضع ظریف، شبیه نظر سلف پیشین وی، تسای، اولین رئیس جمهور زن تایوان است که به دلیل محدودیت های  دو دوره ای، نتوانست دوباره در این سمت باقی بماند.

پکن پس از روی کار آمدن خانم تسای در سال ۲۰۱۶، ارتباطات رسمی خود را با تایپه قطع کرد و کمپین خود را برای منزوی کردن تایوان در سطح بین‌المللی افزایش داد، چیزی که به نظر می‌رسد در زمان ریاست جمهوری لای هم تداوم خواهد یافت و شاید تشدید هم بشود.

مشکلات دولت جدید تایوان

لای توانست در انتخابات بیش از ۴۰درصد آرای مردم را به دست آورد، در حالی که  رقیب او در حزب KMT حدود ۳۳ درصد و رقیب دیگرش که عضو حزب مردم تایوان (TPP) بود حدود ۲۶درصد رای را به دست آورد.

این به خصوص زمانی مورد توجه قرار می گیرد که بدانیم اختلافات تایوان و چین رو به فزونی است. ساعاتی پس از اعلام پیروزی لای، چین نتیجه انتخابات تایوان را رد کرد و گفت که DPP “نماینده افکار عمومی” در جزیره تایوان نیست.

منبع: خبر فوری

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.