×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

دو « انتخاب»، در یک روز!

دکترحسن دادخواه 

برای همه جامعه سیاسی و کنش‌گران اجتماعی و شاید مردم ساده و صادق در کوچه و بازارهای ایران، تفاوت و سطح اختیارات و وظائف مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان، روشن و قابل فهم است هر چند که از عملکرد مجلس خبرگان، اطلاعی در اختیار مردم تاکنون قرار نگرفته و مردم نمی دانند که در ادوار گذشته، این نهاد قانونی و اعضا و نمایندگان برگزیده آنان، در باب  اختیارات خویش برابر با قانون اساسی، چه عملکرد و گزارشی دارند و داشته اند.
در باب وظایف و اختیارات قانونی مجلس شورای اسلامی، نسبتا، اخبار مناسب و مرتبی از سوی رسانه های رسمی و فراگیر به اطلاع مردم رسیده است و می رسد و دفاتر نمایندگان مجلس در شهرها، محل و ملجا طرح مشکلات روزانه و شخصی و عمومی مردم است. گر چه نمی توان از این نقیصه به آسانی گذشت که مردم از فرآیند قانونگذاری و نظارتی مجلس تقریبا بی اطلاع هستند و جایگاه نمایندگان مجلس و دفاتر آنان در استان ها و شهرستان‌ها، در حد جایگاه فرماندار و شهردار و روسای ادارات خدماتی تنزل پیدا کرده و فرونشسته است. از این رو، بیشتر وقت و انرژی نمایندگان، صرف رفع و رجوع درخواست‌ها و پاسخ به نامه های مردم در خصوص امور عمرانی و خدماتی و اشتغال مصروف می شود.
جالب است که بیانیه های پایانی اجلاسیه های مجلس خبرگان رهبری نیز، بیشتر به رفع و رجوع مشکلات روزانه و عادی مردم تاکید دارد و یا تاییدی بر مواضع وزارت امور خارجه و تایید سیاست ‌های کلی نظام و تایید عملکرد دولت‌هایی است به شرط آنکه آن دولت مورد پسند و هماهنگ با رای و نظر نمایندگان مجلس خبرگان باشد!
این جابجایی نقش‌ها، از یک سو و کم عملی هر دو مجلس، در قبال وظایف قانونی خود، از سوی دیگر، در دراز مدت موجب کاهش محبوبیت دو مجلس، نزد مردم و کاهش اهمیت و تنزل جایگاه قانونی آنها شده است.
به نظر می آید که بخشی از علل بی توجهی یا بی رغبتی و سرد شدن تنور انتخابات در این دوره، برآمده و حاصل از همین بی عملی و جابجایی نقش‌ها میان این دو مجلس است.
چنانچه مردم، عملا نتیجه و دستاوردهای مثبت انتخاب خویش را در گزینش نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، با چشم ببینند و احساس کنند، بی گمان با گرما و شور و شعور بیشتری به استقبال انتخابات خواهند آمد.
به سخن دیگر، به نظر می رسد که مردم در طی حدود سه دهه گذشته یعنی از  روی کار آمدن دولت وقت در سال ۱۳۷۶  تاکنون، تغییرات مثبتی را در این رفت و آمدن دولت ها با گرایشات مختلف سیاسی و روی کار آمدن مجالس شورای اسلامی و مجلس خبرگان احساس نکردند و زندگی روزانه آنان نه تنها بهبود نیافته است بلکه هر سال گرفتار مشکل جدیدی افزون بر مشکلات پیشین شده اند!
به هر حال، در سال آینده، کار و فعالیت هر دو مجلس شروع خواهد شد. نمایندگان برگزیده می توانند با پندآموزی از عملکرد مجالس گذشته و با در نظر گرفتن میزان محبوبیت آنها در میان مردم، راه و شیوه نو و تازه ای را برای بهبودی بخشیدن به وضعیت مردم و میهن اتخاذ کنند.
رای و نظر مردم و جامعه ایرانی و میزان رضایتمندی شهروندان، بهترین و شایسته ترین ملاک برای داوری و قضاوت  و ارزیابی تک تک نمایندگان دو مجلس است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.